Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
פנייה לייעוץ אישי



רשלנות בטיפול שיניים אסתטי

טיפולי שיניים אסתטיים מציבים לא פחות סיכונים לרשלנות רפואית מאשר טיפולים חיוניים. במאמר הבא נסביר כיצד נבדקת רשלנות רפואית בטיפולים אלו ומה הם הנזקים השכיחים.

רשלנות בטיפול שיניים אסתטי

טיפולים אסתטיים מחייבים התייחסות מיוחדת של בתי המשפט בנוגע לתביעות רשלנות רפואית העיקרון המרכזי מצביע על כך שטיפול אסתטי אינו מתבצע כתוצאה משאלה של חיים או מוות.

תוכן עניינים

הרצון לקיים טיפול שיניים אסתטי קיים אצל המטופל, בין אם לצרכים אישיים או חברתיים.

מהבחינה הזו אין הבדל בין רשלנות רפואית בטיפול שיניים לבין רשלנות רפואית בטיפולים קוסמטיים כמו ניתוח אף, הרמת חזה ועוד.

המשמעות היא שהכלי העיקרי בעזרתו יכול בית המשפט לבחון האם התקיימה רשלנות רפואית הוא “ההסכמה מדעת“. אך מה היא אותה הסכמה מדעת וכיצד רשלנות רפואית בטיפולי שיניים עשויה להשפיע על המטופל?

האם רופא השיניים הציע לכם טיפול אחר?

מטופל המסכים לטיפול ללא שקיבל את כל המידע על התוצאות הצפויות, הסיכונים והסיכויים להצלחה אינו עונה על העיקרון של הסכמה מדעת.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

על הרופא חלה אחריות להקפיד על העיקרון הזה ולפרוש בפני המטופל מידע מלא על מצבו, על מהות הטיפול המומלץ על הסיכונים וכמובן גם על האלטרנטיבות. למרות שנדמה כי מדובר על עיקרון אלמנטרי, בפועל רופאי שיניים רבים אינם מקפידים עליו. הסיבה לכך היא בעיקר תחרות בקרב מרפאות.

במילים אחרות, טיפולי שיניים אסתטיים ניתנים בתמורה לתשלומים גבוהים. האינטרס של רופא השיניים הוא לשמור את המטופל אצלו. התוצאה היא העברת מידע שגוי ולעיתים אפילו הסתרה של פריטי מידע חשובים. בכך מפר הרופא את עיקרון ההסכמה מדעת ועשוי לעמוד בפני תביעות רשלנות חמורות ביותר.

בית המשפט עוד לא החליט מהו היקף הגילוי הרצוי

עיקרון ההסכמה מדעת ידוע לכל רופא שיניים המבצע טיפול אסתטי, אך מעניין לראות כי דווקא במסגרת בית המשפט עדיין לא ניתנה תשובה לשאלה מהו היקף חובת הגילוי הרצוי ואיזה חלק מהמידע אמור הרופא להעביר למטופל.

לדוגמא, הם הרופא אמור להעביר מידע אשר לדעתו נחשב מידע סביר, או לחילופין עליו להעביר מידע אשר נחשב מקיף מספיק מבחינת המטופל?

על מנת לענות על השאלה הזו מפעיל בית המשפט את מבחן “הרופא הסביר” ובודק כיצד היה רופא אחר מתנהג בסיטואציה דומה: אם כל רופא היה מעביר כמות מידע זהה, הרי שאין עילה לתביעת רשלנות רפואית. לעומת זאת, חוות דעת של מומחה המצביע על חובתו של הרופא להעביר מידע מקיף יותר מהווה עילה משמעותית להצלחת התביעה.

מה הן ההשלכות של רשלנות בטיפולים שיניים אסתטיים?

חשוב לזכור כי למרות השכיחות של טיפולי שיניים אסתטיים, קיימים לא מעט סיכונים העומדים בפני המטופל גם במהלכם של טיפולים אלו. להלן רשימה חלקית אך מייצגת:

א. זיהומים ודלקות – אלו הן תופעות אשר עשויות להיגרם כתוצאה מהתגובה של הגוף אל הטיפול, אך במקרים של רשלנות רפואית התופעות נוצרות עקב שימוש בחומרים או באמצעים אשר אינם מתאימים לאופיו של המטופל.

ב. אלרגיות – גם טיפולי שיניים אסתטיים עשויים לדרוש הרדמה חלקית או מלאה. על הרופא להכיר את האלרגיות של המטופל לחומרי הרדמה מסוימים, לשמור על המינון המתאים ולהמשיך לעקוב אחר תגובות הגוף על מנת למנוע נזקים.

ג. שתלים דנטאליים לא מתאימים – חלק גדול מהטיפולים האסתטיים מתבצע באמצעות השתלת שתלים דנטאליים. שתלים לא מתאימים יכולים לגרום לבעיות פה ולסת ולפגוע ישירות באיכות החיים של המטופל.

ד. שבירת שיניים – זו היא תופעה הנוצרת כתוצאה מרשלנות רפואית בטיפולי שיניים מכל הסוגים. בטיפולי שיניים אסתטיים נדרש הרופא להפעיל את חובת הזהירות, על מנת לשבור שיניים קיימות או חלילה להחמיר את מצבו של המטופל.

*אין בניתוח המשפטי ובתוכן של אתר rashlanut-psakdin העוסק ברשלנות רפואית משום המלצה או חוות דעת והכוונה משפטית המחליפה ייעוץ פרטי מעורך דין.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8043659
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף