Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
פנייה לייעוץ אישי



השלכות של רשלנות בלידה

רשלנות בלידה עשויה לגרור השלכות פיזיות ונפשיות בלתי הפיכות. במאמר הבא נסביר כיצד כל אזרח יכול לממש את זכויותיו בתביעת רשלנות רפואית ולהשיג פיצויים גבוהים.

השלכות של רשלנות בלידה

רשלנות רפואית בלידה עשויה להביא להשלכות מאוד חמורות. ראשית, יש להתייחס אל עוגמת הנפש של המשפחה ושל ההורים.

תוכן עניינים

הלידה היא אירוע מכונן וחד פעמי בחייהם של בני האדם. לידה אשר אינה מתנהלת כשורה משפיעה על המשפחה לאורך שנים ארוכות, גם הרבה אחרי שהאירוע מסתיים.

מעבר לכך, רשלנות בלידה עשויה לתת את אותותיה רק כאשר הילד גדל. ישנם מקרים רבים בהם הרשלנות מתגלה מאוחר ובאה לידי ביטוי בצורה פיזית, נפשית או מנטאלית.

זו הסיבה שניתן לתבוע בגין רשלנות בלידה עד 7 שנים לאחר שהילוד הופך לבגיר. המשמעות היא שהילד עצמו יכול לתבוע את הצוות המיילד כל עוד הוא עדיין לא הגיע לגיל 25.

מדוע תביעות רשלנות רפואית בלידה נמשכות זמן רב?

תביעות רשלנות רפואית בלידה נמשכות שנים רבות בשל העובדה שהן מצריכות הוכחות לקשר סיבתי, מעורבות של מומחים המספקים חוות דעת והיכרות של השופטים עם מונחים מקצועיים רבים.

מעבר לכך, ההשלכות של רשלנות רפואית בלידה הן בראש ובראשונה מוסריות. צוות מיילדים או רופא אשר אינו מחזיק בידע הנדרש על מנת לבצע לידה מכתים את המקצוע כולו.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

ניתן לראות פסקי דין רבים בהם השופטים מתייחסים לכך ישירות. בפסק דין רשלנות רפואית נטען כי האחריות החלה על רופאים אינה דומה לאחריות בשום מקצוע אחר. 

מתן שירותים רפואיים ללא רמת הזהירות הנדרשת, גרימת נזק למטופל והתנהגות המעידה על רשלנות מחייבים את מיצוי הדין עם האשמים.

חושבים שנפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית? כדאי שתכירו את הפיצויים

בכל הקשור אל פיצויים, תביעות אזרחיות על רשלנות רפואית בלידה או על כל רשלנות אחרת נחשבות חלק מדיני הנזיקין.

בתי משפט המכירים ברשלנות רפואית מחליטים על גובה הפיצוי הדרוש בהתאם לתביעה ולנסיבות.

מבחינת הרופאים, ההשלכות של תביעות רשלנות רפואית בלידה יכולות להיות בלתי הפיכות משום שהפיצויים עשויים להגיע למאות אלפי שקלים.

מבחינת הנפגעים עצמם, ההשלכות הכלכליות אמנם אינן מחזירות את המצב הרפואי לקדמותו אך הן עוזרות להתמודד עם ההוצאות הנדרשות.

היסודות על בסיסם נבדקת רשלנות רפואית

ההבנה כי לרשלנות רפואית בלידה יש השלכות מעשיות אינה מספיקה לצורך התמודדות משפטית עם המצבים הללו.

הייחודיות של עוולת הרשלנות בתחום הרפואה, והמשמעות הספציפית של רשלנות רפואית בהריון ולידה עבור הנפגעים, חייבים להיבחן תחת שלושה יסודות:

  1. חובת הזהירות – בתביעות של רשלנות רפואית בלידה בודק בית המשפט האם הרופא, הצוות המיילד ובית החולים עצמו מילאו את חובת הזהירות. התנאים המצטברים אשר צריכים להתקיים בכל הנוגע אל חובת הזהירות הם חובת זהירות מושגית וחובת זהירות קונקרטית.
  2. התרשלות – על מנת לקבוע האם נעשתה התרשלות מציע החוק בישראל את מבחן הרופא הסביר. מדובר על עדות של מומחה לתחום הרפואה הספציפי בו נידון המקרה. באמצעות מבחן הרופא הסביר נבדקת הפרקטיקה המקובלת ואת ההתנהגות המצופה מרופא. כל חריגה משני אלמנטים אלו עשויה להצביע על רשלנות רפואית מלאה.
  3. גרימת נזק – לא ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית בלידה או בכל טיפול אחר ללא הוכחת נזק. מלבד הקשר הסיבתי בין הרשלנות הרפואית לנזק, שהוא בפני עצמו תנאי לקיומה של התביעה, הנזק על פי החוק הוא אובדן חיים, נכס, נוחות, רווחה גופנית ועוד או חיסור של כל אחד מהם. הפיצוי נקבע על פי סוג הנזק, כאשר ישנם נזקים שאינם פיזיים אלא ממוניים בלבד. כיום נוהגים בתי המשפט לתת פיצוי גם בסוגי נזקים אשר לא הוכרו בעבר, וזאת במסגרת החמרת הפיקוח והענישה על רשלנות רפואית.

*אין בניתוח המשפטי ובתוכן של אתר rashlanut-psakdin העוסק ברשלנות רפואית משום המלצה או חוות דעת והכוונה משפטית המחליפה ייעוץ פרטי מעורך דין.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8043659
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף