Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
פנייה לייעוץ אישי



האם עלי לפחד מגירושין ברבנות?

כידוע בישראל הדרך היחידה להתגרש ולהתיר נישואין בין בני זוג היא באמצעות בתי הדין הדתיים וליהודים, בבתי הדין הרבניים.

האם עלי לפחד מגירושין ברבנות

יתר העניינים כמו מזונות, קביעת משמורת לילדים וכן הסדרי הראייה איתם, נתונים בסמכות מקבילה גם לבית המשפט לענייני משפחה ובשיקול דעתם של הצדדים לבחור היכן להתדיין בעניינים אלה.

תוכן עניינים

בית הדין הרבני בישראל

בתי הדין הרבניים הם חלק ממערכת המשפט בישראל המורכבת מבתי דין אזוריים ומבית הדין הרבני הגדול שבירושלים המשמש כערכאה לערעורים. מאפיין מרכזי בבית הדין הרבני הוא כי פסיקותיו הן על פי כללי ההלכה היהודית ולמשפט העברי.

לדוגמה ובהתאם להלכה היהודית, לא ניתן להתגרש ללא סיבה ועל התובע לנמק מדוע הוא מעוניין בגירושין. כך למשל, מקרים של התנהגות אלימה, קיום יחסי ישות עם אדם אחר, התמכרות לסמים או אלכוהול, יהוו בדרך כלל נימוק מספק לקיום עילת הגירושין.

כאמור בכל הנוגע לעניינים הנלווים לגירושין ברבנות, יש סמכות מקבילה גם לבית המשפט לענייני משפחה. בית הדין הרבני מוסמך לפסוק בסוגיות אלה, בלבד שהסכימו לכך כל הנוגעים בדבר ושלא הוגשה תביעה דומה קודמת לבית המשפט לענייני משפחה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כלומר, בידי הצדדים לגירושין הבחירה היכן להסדיר את חלוקת הרכוש בניהם, קביעת משמורן לילדים ואת הסדרי הראייה עם ילדיהם בין אם באמצעות בית הדין הרבני או על ידי בית המשפט לענייני משפחה וזאת על פי שיקול דעתם.

פחד מגירושין ברבנות בשל סרבנות גט

הליך גירושין הנו מפחיד מטבעו ולא פעם התברר כי לזוגות רבים שהתגרשו לקח זמן רב להסתגל למצבם החדש. השינוי במצב הכלכלי, השפעה הגירושין על הילדים ואף השפעות חברתיות נוספות עשויות להיות קשות נורא. אולם ברוב המקרים ובטווח הארוך זהו הצעד המתבקש והנכון עבור בני הזוג וגם עבור ילדיהם.

בנוסף לחששות אלה, רבים מפחדים מגירושין ברבנות מתוך אי נוחות מכך שכללי הלכה ייושמו בענייניהם האישיים. זאת בין היתר, מכיוון שההלכה היהודית מחייבת שגירושין יתבצעו על ידי מתן גט מהבעל לאישה. הגט חייב להינתן מרצונו של הגבר והאישה חייבת לקבלו מרצונה. זהו תנאי יסודי לצורך קיום התרת הנישואין ומכך זוגות רבים חוששים.

במקרים בהם אחד מן הצדדים מסורב גט לזמן ממושך, הדבר עשוי לעלות לכדי עינוי של ממש. כאשר מתן הגט  ניגרר במשך שנים רבות, הדבר למעשה מונע מהצדדים להתחתן בשנית וחמור מכך, כללי ההלכה ימשיכו לראות בצדדים כנשואים לכל דבר ועניין ובהתאם, יהיה עליהם אסור לקיים יחסי ישות עם אדם אחר.

נקיטת סנקציות

כאמור כללי ההלכה היהודית הנם המאפיין המרכזי בהתדיינות בבית הדין הרבני. אולם ובהתאם לכך, ניתן לנקוט בסנקציות כנגד סרבן גט עד אשר יאמר –”רוצה אני”. בית הדין הרבני ינקוט בסנקציות מגוונות על מנת למגר את התופעה ובכך למנוע שנים רבות של עינוי באמצעות הפיכת מתן הגט לכלי מניפולטיבי.

כך למשל בכוחו של בית הדין הרבני להטיל כנגד אותו סרבן צווים לשלילת רישיונו, עיכוב יציאתו מן הארץ ואף גם עונשי מאסר וזאת לצד השתת קנסות כספיים אשר יימשכו עד למתן הגט.

סיכום: כאמור פחדים רבים מתלווים להליך הגירושין זאת בעיקר בשל השינוי הדרמטי בחייו של אותו אדם על כל השלכותיו השונות. אך יחד עם זאת, אין מה לפחד מגירושין ברבנות, כפי שהוסבר, למערכת בתי הדין הרבני כלים יעלים המאפשרים לסיים לבסוף את ההליך ולפתוח בפרק נוסף בחיים. בנוסף, וככל ואחד הצדדים ינהג בסירוב מוחלט מלהתגרש, ניתן יהיה להטיל עליו סנקציות מגוונות על למתן הגט וסיום ההליך.

*אין בניתוח המשפטי ובתוכן של אתר rashlanut-psakdin העוסק ברשלנות רפואית משום המלצה או חוות דעת והכוונה משפטית המחליפה ייעוץ פרטי מעורך דין.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8043659
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף