Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
פנייה לייעוץ אישי



רשלנות בטיפולי שיניים בלייזר

טיפולי שיניים בלייזר מתבצעים ללא כאבים, ללא הרדמה וללא דימום אך רשלנות רפואית עשויה להביא לנזקים חמורים. במאמר הבא נביא דוגמאות ונסביר את ההתייחסות המשפטית לנושא.

רשלנות בטיפולי שיניים בלייזר

בית משפט אשר קובע כי רופא שיניים התרשל בתפקידו חייב לבדוק גם את הקשר הסיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק.

תוכן עניינים

חובת ההוכחה בתביעות רשלנות רפואית מוטלת על התובע, מלבד מקרים בהם הנתבע לא ניהל רשומות מסודרות.

יתרה על כך, יש להבחין בין תביעות רשלנות רפואית בטיפולי שיניים הכרחיים כמו טיפול שורש או עקירה כירורגית, לבין תביעות בגין טיפולים אסתטיים וקוסמטיים. מהבחינה הזו, תביעות רשלנות רפואית שיניים בלייזר נחשבים מקרה ייחודי וזאת בשל מספר סיבות.

כך מתבצע הטיפול בלייזר

טיפולי השיניים בלייזר הם חלק מההתקדמות הטכנולוגית אותה עוברת הרפואה הדנטאלית.

מי שאינו בקיא בתחום רפואת השיניים לא תמיד מעריך את המשמעות של טיפולי לייזר, אך האמת היא שמדובר על פריצת דרך.

ראשית, טיפולי השיניים בלייזר מבטיחים תוצאות ללא כאבים. כידוע, טיפולי השיניים גוררים פחדים פיזיים ופסיכולוגיים עמוקים. מחקרים מצביעים על כך שלא פחות משליש מהאוכלוסייה, בכל הגילאים, מעדיף שלא לפנות אל טיפול שיניים על דעת עצמו.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מהבחינה הזו מהווים טיפולי השיניים בלייזר פיתרון עבור חלק גדול מאוד מהאזרחים. הטיפול בלייזר אינו מביא לדימומים, מתבצע בשקט מוחלט וללא רעש של מכשירי הקידוח ולעיתים קרובות אפילו אינו מצריך הרדמה. טיפולים אלו קיבלו את אישורם מארגון ה-FDA האמריקאי והם נכנסים לפעולה בשנים האחרונות גם בישראל. לטיפולי שיניים בלייזר יש כפי שאפשר לראות יתרונות רבים, אך הסיכונים המלווים טיפול רשלני אינם מתבטלים.

מתי מתעורר חשד לרשלנות רפואית במתן טיפולי שיניים בלייזר?

רשלנות רפואית בטיפול שיניים בלייזר יכולה להיות תוצאה של אחד הגורמים הבאים:

  • חוסר מקצועיות– היות ומדובר על שיטת טיפול יחסית חדשה, לא כל הרופאים בקיאים באופן השימוש הרצוי בלייזר. רוב הטיפולים בלייזר מוצעים כיום על ידי מרפאות פרטיות, אך חשוב לבדוק איזו הכשרה עבר הרופא והאם הוא בעל ניסיון בטיפולי הלייזר הקיימים.
  • היעדר מעקב– טיפולי שיניים מכל סוג, בין אם הם מתקיימים באמצעות לייזר או בשיטות מסורתיות יותר, מחייבות מעקב אחר שיקום השן וחלל הפה. מעקב זה הוא חלק בלתי נפרד מתחום האחריות של הרופא. במידה והמעקב אינו מתבצע ומתעוררים נזקים, ישנה סבירות גבוהה לתביעת רשלנות רפואית מוצלחת.
  • טיפול לא מתאים– הלייזר מיועד לטיפול בשיניים רגישות, לטיפול בבעיות חניכיים ופה, לטיפולי שורש, לטיפולי עששת וסתימות ואפילו לטיפול הלבנת שיניים. על מנת שהרופא יידע לבצע את הטיפול הנכון עליו לקיים הערכה מוקדמת.

צילומים ובדיקות של השיניים יכריעו בשאלה איזה טיפול הוא המתאים ביותר עבור מצב השיניים הנוכחי. טיפול לא מתאים עשוי לגרור השלכות חמורות ולהביא לנזקים.

פגיעה באוטונומיה: קבלת פיצויים ללא הוכחת קשר בין אי הסכמה מדעת לנזק

חוק זכויות החולה מציין בפירוש כי כל אדם זכאי לקבל מידע רפואי מלא על הטיפול אותו הוא עומד לעבור. מבחינת בתי המשפט, משמעותו של חוק זה הוא עיקרון ההסכמה מדעת.

במידה והרופא לא מעביר למטופל מידע מלא על ההשלכות, הסיכונים והאלטרנטיבות לטיפול הלייזר הוא אינו ממלא את תפקידו בצורה אחראית. למעשה, אי מסירה של מידע מלא מן הסוג הזה מהווה פגיעה באוטונומיה של המטופל.

בית משפט המכיר בפגיעה באוטונומיה יכול לפסוק על רשלנות רפואית גם אם לא מוכח קשר סיבתי בין אי קבלת הסכמתו של המטופל לבין הנזק.

בצורה זו יכול החוק לפקח על הצוות הרפואי ועל המידע המועבר למטופלים, על מנת שיוכלו לקבל החלטה מושכלת לצורך ביצוע טיפולי שיניים.

*אין בניתוח המשפטי ובתוכן של אתר rashlanut-psakdin העוסק ברשלנות רפואית משום המלצה או חוות דעת והכוונה משפטית המחליפה ייעוץ פרטי מעורך דין.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8043659
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף