Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
Rashlanut-Psakdin_MainPic רשלנות רפואית פסק דין
פנייה לייעוץ אישי



נכות רפואית ונכות תפקודית בתביעות רשלנות רפואית

בית המשפט מבחין בין שני סוגים של נכויות בבואו לחשב פיצויים בגין תביעות של רשלנות רפואית הסוג הראשון נקרא נכות רפואית והיא מציינת מצב בו הפגיעה בניזוק אינה מפריעה לתפקודו התקין וליכולתו להתנהל באופן עצמאי.

 

נכות רפואית ונכות תפקודית בתביעות רשלנות רפואית

נכות רפואית נמדדת על פי קריטריונים ייחודיים ובעזרת התייעצות עם מומחים לתחום הרלוונטי. נכות רפואית יכולה להיות לדוגמא שיניים שבורות, צלקת או כל פגיעה אסתטית אחרת בניזוק.

תוכן עניינים

הנכות הרפואית מאפיינת בדרך כלל תביעות רשלנות רפואית בתחומי פלסטיקה, א.א.ג וכדומה.

לעיתים קרובות הנכות הרפואית יכולה להיפתר על ידי סדרה של ניתוחים פלסטיים. כאן נדרש בית המשפט לחשב את עלות הטיפול, כולל תקופת ההתאוששות וההשלכות שלה על יכולת ההשתכרות של הנפגע.

מהי נכות תפקודית?

הסוג השני של נכות נקראת נכות תפקודית. זו נכות שקל יותר לזהות משום שהיא מונעת מהנפגע לתפקד באופן נורמטיבי.

הנכות התפקודית הופכת את חייו של הניזוק למסובכים, היא מפעילה עליו לחצים נפשיים ומנטאליים ודורשת משאבים כלכליים. נכות תפקודית אפשר למצוא בפגיעות רשלנות רפואית שהן תוצאה של תחומי אורטופדיה, נוירולוגיה, פסיכיאטריה ועוד.

חשוב להדגיש כי מבחינה מספרית, ניתן למצוא נתונים יחסית מאוזנים בין כמות הנכויות הרפואיות לבין כמות הנכויות התפקודיות. נהוג לחשוב כי הנכות התפקודית היא נפוצה יותר בתחום הרשלנות הרפואית, אך האמת היא שגם נכות רפואית מגיעה לדיונים רבים במסגרת בתי המשפט בארץ ובעולם.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

חישוב פיצויים על פי סוג הנכות

מבחינת חישוב פיצויים, העיקרון המרכזי בו נוקט בית המשפט שם דגש על הנכות התפקודית. ככל שהנכות של התובע תפקודית יותר, כך ייפסקו לטובתו סכומי פיצויים גבוהים.

עם כל הצער המלווה את הנכות הרפואית, בית המשפט מבין כי לא מדובר על נזק אשר פוגע ביכולת ההשתכרות של התובע. לעומת זאת, בנכות תפקודית ישנה פגיעה משמעותית בתובע ולכן בית המשפט נדרש להפעיל מערכת שיקולים מורכבת.

המבחן הסובייקטיבי

השאלה המרכזית בהקשר של נכות תפקודית או רפואית היא האם יש מקום להפעלת מבחן סובייקטיבי.

למעשה, בית המשפט בוחן כל מקרה לגופו ונעזר בהגדרות של נכות רפואית מול נכות תפקודית רק למען יצירת חישוב אחיד.

על פי המבחן הסובייקטיבי קובע בית המשפט לא רק את גובה הפיצויים עבור התובע, אלא גם את שיעור האחריות של המוסד הרפואי, הצוות או הרופא עצמו.

המטרה המרכזית של בית המשפט היא לאמוד את הנזק עבור התובע בצורה מדויקת, אשר תעלה בקנה אחד עם הכרעת הדיון.

בית משפט המחליט על פיצויים גבוהים נדרש לגבות זאת בפסק דין מתאים, המדגיש את הנכות התפקודית על פני הנכות הרפואית. מנגד, פסקי דין הדורשים אחריות מלאה מרופאים כלפי נכות תפקודית הנגרמת לניזוק צריכים להיות מגובים על ידי חישוב פיצויים מתאים.

סיווג הנכויות במשפט

הסיווג של הנכויות מתבצע בעיקר על פי ההתרשמות של השופט במהלך הדיון.

בנוסף, השופט בוחן ממצאים ועדויות המונחים לפניו ויכול להיעזר בחוות דעת של רופא מומחה אחר. כמו בהיבטים אחרים של תביעות רשלנות רפואית, גם סיווג של נכות רפואית או תפקודית היא עניין לקביעה סובייקטיבית. רוב האזרחים המגיעים אל התביעות אינם מכירים את הפרקטיקה הזו ונפגשים בה לראשונה רק בין כתלי בית המשפט.

זו הסיבה שכדאי להתייעץ עם עורך דין טרם הגשת תביעת רשלנות רפואית. לעיתים קרובות חשים נפגעים כי הם זכאים לקבלת פיצויים גבוהים, כאשר בפועל הנכות הרפואית שלהם אינה מאפשרת השגת תוצאה מן הסוג הזה.

*אין בניתוח המשפטי ובתוכן של אתר rashlanut-psakdin העוסק ברשלנות רפואית משום המלצה או חוות דעת והכוונה משפטית המחליפה ייעוץ פרטי מעורך דין.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8043659
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף